دانستنی‌های کودک و نوجوان | فصل نگرانی برای جوجه‌ها
  • کد مطالب: ۱۵۰۵۲۷
  • /
  • ۰۹ اسفند‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۹

دانستنی‌های کودک و نوجوان | فصل نگرانی برای جوجه‌ها

بهار فصل آشیانه‌داری یا آشیانه‌سازی بسیاری از پرندگان است.

ریحانه صادقی- مترجم

بهار فصل آشیانه‌داری یا آشیانه‌سازی بسیاری از پرندگان است. معمولا آن‌ها مجموعه‌ای از کارها مانند تخم‌گذاری و پرواز دادن جوجه‌ها را در آن انجام می‌دهند.

دیدن پرنده‌هایی که پی‌درپی از آشیانه خارج می‌شوند و با خوراک‌های متنوع به آن بازمی‌گردند هم برای بسیاری از ما یکی از زیبایی‌های بهار محسوب می‌شود.

متأسفانه گاهی هم جوجه‌های تنهایی را می‌بینیم که به نظر می‌رسد از آشیانه دور مانده‌اند. چه کاری برای این جوجه‌ها می‌توانیم انجام دهیم؟

اول باید مطمئن شــویــم پرنده‌ای که می‌بینیم واقعا یک جوجه است یا نه. بعد هم باید ببینیم آیا آن جوجه‌ی تنها به کمک ما نیاز دارد یا نه.

جثه‌ی کوچک بعضی از پرنده‌های بالغ ممکن است ما را به اشتباه بیندازد و همین‌طور خیلی از پرنده‌ها خیلی زود در دو یا پنج‌روزگی و حتی پیش از اینکه پرواز کردن بیاموزند آشیانه را ترک می‌کنند اما والدینشان هم‌چنان به مراقبت از آن‌ها ادامه می‌دهند.

برای اینکه متوجه شویم یک جوجه‌ی تنها به کمک ما نیاز دارد یا نه، باید به رفتار و میزان انرژی او دقت کنیم. پرنده‌های پویا و پرانرژی می‌توانند از پس خودشان بربیایند اما جوجه‌های ضعیف‌تر و کم‌تحرک‌تر ممکن است به کمک ما نیاز داشته باشند.

به طور کلی، بهتر است سعی کنیم دخالتی در زندگی طبیعی پرنده‌ها نداشته باشیم مگر در مواقع واقعا ضروری، آن هم در کم‌ترین اندازه ممکن.

مثلا گاهی بردن جوجه به جایی که آفتاب مستقیم آزارش ندهد یا بازگرداندن او به آشیانه بهترین کار است اما کمک به پرنده‌های زخمی، چه جوجه باشند چه بالغ، ضرورت دارد.

www.thespruce.com

 

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.